29.09.13, Mister Motley

Dromen als basis voor beeldende kunst. Een bekende, huiselijke omgeving is de perfecte setting om te fantaseren, te dromen en een eigen surrieële wereld in te situeren. We kennen onze eigen omgeving goed en voelen ons vertrouwd. Juist daarom spelen griezel- en horror films zich vaak af in een huis of hotel, denk daarbij aan de films The Shining, Poltergeist en Funny Games. De kunstenaars Marc Aschenbrenner, Bjørn Melhus & Stacey Steers zijn videokunstenaars die het onderbewuste als startpunt van hun werk nemen. Elk belichten zij vanuit een andere invalshoek waarnemingen die niet in de realiteit hebben plaats gevonden.

Voor Marc Aschenbrenner, Bjørn Melhus & Stacey Steers is video het perfecte medium om te spelen met de realiteit. Als in een droom kunnen verhalen, karakters, omgevingen en symbolen worden gebruikt om de kijker een nieuwe ervaring te geven. Video heeft de kracht om dromen waar te maken. Dromen die vol zijn van onverwachte wendingen met personages die we niet hebben kunnen bedenken. Het medium video geeft ongekend veel mogelijkheden om surriële wereld te verbeelden. In deze tentoonstelling zijn videowerken bij elkaar gebracht die een ‘unheimisch’ gevoel geven. De curator Reynold Reynolds is zelf een videokunstenaar en heeft de geheimzinnige, soms griezelige werken van zijn collega’s Marc Aschenbrenner, Bjørn Melhus & Stacey Steers, op verzoek van West, bij elkaar gebracht omdat zij eigenzinnig zijn en elk op hun eigen wijze al jarenlang zeer consciëntieus werken.

Marc Aschenbrenner’s (1971, Linz,AU) woont en werkt in Berlijn. In zijn videos begint hij met tekeningen, die hij vervolgens transformeert in driedimensionale creaties met materiaal als overlevingsdekens, vuilniszakken en tape.

Stacey Steers (1954, Denver, USA) woont en werkt in Boulder, Colorado. Zij maakt arbeidsintensieve films en installaties samengesteld uit duizenden afzonderlijke, handgemaakte werken op papier.

Bjørn Melhus (1966, Kirchheim, DE) woont en werkt in Berlijn. Hij werkt op basis van versnippering, vernietiging en herstel van populaire symboliek en herdefinieert hiermee de verhouding van de massamedia en de kijker. Zijn werk is getoond en bekroond op tal van internationale filmfestivals.

03.09.13, Elephant Magazine (Frameweb), Amandas Ong

There is perhaps nothing as sinister or threatening as being lulled into a state of complacency while in familiar surroundings. The most successful horror films, such as The Exorcist, Carrie and Panic Room, often take place in very recognisable settings. Haunted Home, featuring the works of Marc Aschenbrenner, Bjørn Melhus and Stacey Steers, uses the human subconscious as a focal point for exploring surrealistic nightmares through video art. The curator of the show, Reynold Reynolds, is a video artist himself, and he has selected the most enigmatic and thought provoking pieces from the other three artists to make the show a memorable one.

The Berlin-based Aschenbrenner begins his creative process with drawings that he then transforms into three-dimensional pieces by fusing together survival blankets, tape and rubbish bags. Approaching the theme of the haunted home from a very different trajectory is Steers, whose films are painstakingly created from thousands of handmade works on paper. The labour-intensive nature of her technical process infuses her videos with a sense of horror vacui. Melhus expands on the work of Aschenbrenner and Steers through his satirical counter to typical figures, topics and strategies within the mass media.

This exhibition runs parallel to the Volkpaleis (People’s Palace), where Reynolds’ new work ‘The Lost’ is currently showing as well. On the evening of Sunday 29 September, there will be a reception at the exhibition grounds, a boat trip to the Volkpaleis and a talk with the three artists on site. This programme will begin at 5 pm and run until 9.30 pm, at a cost of 30 euros per person (inclusive of food, drinks and boat trip). Those interested should make their reservations via office@west-denhaag.nl.